dinsdag, 14. juni 2016 - 19:05 Update: 14-06-2016 19:17

Eerste vaatje haring voor 90.000,- euro naar supermarktketen Plus

Eerste vaatje haring voor 90.000,- euro naar supermarktketen Plus
Foto: Archief EHF/ foto ter illustratie
Scheveningen

Tijdens de traditionele veiling van het eerste vaatje Hollandse Nieuwe in Scheveningen heeft Plus Retail dinsdag de eerste haringen van dit seizoen weten te bemachtigen. Dit meldt het Nederlands Visbureau dinsdag.

'De veiling heeft een bedrag van 90.000,- euro opgeleverd. De opbrengst is geschonken aan stichting Het Vergeten Kind. Vanaf morgen, 15 juni, is de Hollandse Nieuwe overal in het land te koop', aldus het Nederlands Visbureau.

Voorafgaand aan de veiling werd de haring beoordeeld door een panel van deskundigen: de bekende topchef Ron Blaauw, Peter Koelewijn (haringexpert en docent SVO vakopleiding food) en Adriaan van Moort (visspecialist). Het proefpanel was unaniem zeer tevreden over de kwaliteit. 

Vetpercentage rond 20 %

'De eerste vangsten rond het begin van de maand lieten al volvette haring zien, die kon worden verwerkt tot Hollandse Nieuwe. En de afgelopen twee weken werd de haring de haring nog vetter. Wanneer je al bij de start van het seizoen een mooie Hollandse Nieuwe met een vetpercentage van ruim twintig procent kunt bieden, dan is dat gewoon super!', aldus Peter Koelewijn, voorzitter van het panel.

Vaatje naar militairen Mali

De eindstrijd om het vaatje ging voornamelijk tussen Plus Retail en de Rabobank. Uiteindelijk had Plus Retail de langste adem en ging er met het vaatje vandoor. Het vaatje werd direct afgestaan aan de uitgezonden militairen op missie in Mali. Volgens het Veteraneninstituut is het gemis van Hollandse producten zoals haring tijdens missies in het buitenland groot. 

De band met ‘maatjes’ is dubbel belangrijk voor veteranen. Het vaatje vol maatjes zal, vergezeld door een ‘vaatje voor persoonlijke boodschappen’, tijdens Veteranendag op 25 juni in Den Haag worden verzameld en met haring meevliegen naar Mali.

Stichting Het Vergeten Kind en de organisatie van de veiling van het eerste vaatje, het Nederlands Visbureau, zetten zich in om het ‘maatjesgevoel’ voor kinderen in opvanglocaties te bevorderen. De opbrengst wordt aangewend om een aantal keukens in deze locaties te realiseren, waar aanvullend workshops worden verzorgd om jongeren te leren hoe met een bescheiden budget een gezonde maaltijd kan worden gemaakt.

Voor de verwerking van haring tot maatje moet de haring goed vet zijn en op traditionele wijze gekaakt en gepekeld. Het rijpingsproces resulteert in de echte nieuwe haring. Jaarlijks wordt zo’n 25.000 ton (25 miljoen kilo) haring gebruikt voor de verwerking tot maatje. Dat zijn 180 miljoen haringen. 

Daarvan worden er 76 miljoen in Nederland gegeten en de Belgen eten jaarlijks ongeveer 14 miljoen haringen. Maar liefst 90 miljoen stuks per jaar vinden hun weg naar Duitsland, waar de haring als Holländischer Matjes zeer populair is.

Haringverkoop van start

De dag na de veiling van het eerste vaatje Hollandse Nieuwe, op 15 juni, start de haringverkoop in Nederland, België en Duitsland. Ook in het Duitse Hamburg is het seizoen feestelijk door het Nederlands Visbureau ingeluid met gulle giften voor een goed doel: Stiftung Kinderherz. Overigens wordt de komst van de Hollandse Nieuwe op tal van plaatsen gevierd met haringparty’s en andere evenementen, zoals Vlaggetjesdag op 18 juni.

Categorie:
Provincie:
Tag(s):