Ruim zeven op de tien Nederlanders kochten in 2015 iets online. Dit aantal is in tien jaar tijd meer dan verdubbeld. Ook in de rest van de EU zijn steeds meer 16- tot 75-jarigenonline gaan shoppen. In 2005 was een kwart van de Europeanen een e-shopper, nu is dat ruim de helft.
In het Verenigd Koninkrijk, Denemarken, Luxemburg en Duitsland kopen meer mensen producten of diensten online dan in Nederland. In Oost-Europese landen als Roemenië, Bulgarije en Litouwen wordt aanzienlijk minder online gewinkeld. In deze landen zijn mensen ook minder vaak online.
Weinig aankopen buiten Nederland
Nederlanders kopen weinig online in andere EU-landen. Bijna een derde koopt wel eens bij andere EU-landen, terwijl de meerderheid van de e-shoppers in eigen land winkelt. Het aantal webwinkels in Nederland is de laatste jaren flink toegenomen: van 15 duizend in 2010 tot ruim 32 duizend in 2015.
Dit beeld geldt voor de meeste landen binnen de Europese Unie. Luxemburg is een uitzondering: bijna 90 procent van de online shoppers daar bestelt goederen of diensten uit andere EU-landen. Daarentegen kopen relatief weinig Luxemburgers bij webwinkels in eigen land (28 procent).
De Europese Commissie heeft onderzocht wat redenen zijn om niet bij een buitenlandse webwinkel te kopen. Een deel van de webwinkels accepteert geen buitenlandse kopers, daarnaast zijn er problemen met bezorging en is er vaak geen vertrouwen in een buitenlandse webwinkel.
Bedrag internetaankopen vaak tussen 100 en 500 euro
Van de Nederlandse internetshoppers geeft 40 procent 100 tot 500 euro uit per aankoop. Dit komt overeen met de uitgaven van de gemiddelde Europeaan die online winkelt. Binnen de EU wordt door internetshoppers minder vaak grotere bedragen uitgegeven. E-shoppers uit het Verenigd Koninkrijk en Luxemburg geven vaker grote bedragen uit van duizend euro of meer. Nederlanders doen wat minder vaak grote aankopen via internet.