vrijdag, 13. mei 2016 - 19:36 Update: 09-04-2025 09:10

FNV opent Zorgactiepunt in Utrecht

Foto van bord thuiszorg | Archief FBF.nl
Foto: Archief FBF.nl
Utrecht

De FNV opent een Zorgactiepunt in Utrecht. Vanaf 17 mei kunnen thuiszorgcliënten, hun familieleden en thuiszorgmedewerkers met hun verhalen over de huishoudelijke zorg terecht bij dit Zorgactiepunt. Gewapend met deze verhalen willen thuiszorgmedewerkers ervoor zorgen dat de gemeente de huishoudelijke zorg in Utrecht goed regelt.

De gemeente Utrecht bezuinigde fors op de huishoudelijke zorg door iedereen standaard 1,5 uur hulp per week te geven. Op 3 mei jongstleden oordeelde de rechtbank Midden-Nederland dat deze norm van 78 uur huishoudelijke zorg per jaar die de gemeente hanteert, onvoldoende gefundeerd is.

Contact Zorgactiepunt

Iedereen die de gevolgen ervaart van het Utrechtse huishoudelijke zorgbeleid is van 17 mei t/m 23 juni welkom om zijn of haar verhaal te doen op het Zorgactiepunt. Dit kan per mail: utrecht@fnvvoorzorg.nl en per telefoon: 06 – 55 28 26 17. Ook kunnen mensen die hun verhaal willen doen op dinsdag (tussen 18:30 en 20:30 uur) en op donderdag (tussen 12:30 en 14:30 uur) het Zorgactiepunt bezoeken. Deze is gevestigd aan Het Goylaan 1 in Utrecht.

‘Werk niet af’

Thuiszorgmedewerker Anja zegt: ‘In anderhalf uur krijg ik mijn werk echt niet af. Naar mijn cliënten luisteren, vragen hoe het écht met ze gaat is er al helemaal niet meer bij. Fietsen van de ene naar de andere cliënt, soms aan de andere kant van de stad, moet in mijn eigen tijd.’

Door dit beleid staan de arbeidsvoorwaarden van thuiszorgmedewerkers onder druk en krijgen kwetsbare inwoners van Utrecht minder uren zorg dan ze nodig hebben en ook minder goede zorg.

Categorie
Provincie