'De campagne is onderdeel van een nieuwe, stevige aanpak van intimidatie en criminaliteit door straatdealers, met maatregelen die zijn gericht op de dealers, maar dus ook op de potentiële klanten', aldus de gemeente.
Buitenlandse toeristen worden gewaarschuwd voor de gevaren met een korte Engelstalige video die verspreid wordt via Facebook en Instagram, de website www.iamsterdam.com/besmartbesafe en posters die opgehangen worden in zaken waar veel toeristen komen.
De campagne is gemaakt in samenwerking met Politie Eenheid Amsterdam, Jellinek en Amsterdam Marketing en heeft ook tot doel om toeristen te informeren wat ze moeten doen als ze worden benaderd door agressieve dealers van (nep)drugs.
Maatregelen
Dealers van (nep)drugs zijn een hardnekkig probleem in de Amsterdamse binnenstad. De dealers zorgen voor overlast bij bewoners en ze intimideren en bedreigen toeristen zodanig dat ze zich gedwongen voelen om drugs te kopen, die in veel gevallen nep is.
De gemeente neemt een aantal maatregelen om de overlast en intimidatie te verminderen, waaronder efficiëntere opsporing en vervolging en het harder aanpakken van de dealers.
Toeristen
Eén van de maatregelen uit het plan van aanpak is het waarschuwen van jonge buitenlandse toeristen. Ze worden met een korte video geïnformeerd dat ze de dealers moeten negeren, bij bedreiging of beroving altijd aangifte moeten doen, en in nood 112 moeten bellen.
Evaluatie
Eind juni wordt de campagne geëvalueerd en worden waar nodig aanpassingen gedaan. De campagne wordt in de zomer herhaald.