Aantrekkelijker voor binnen- en buitenlandse bezoekers
Staatssecretaris Van Dam kondigde de publieksverkiezing donderdag 17 maart 2016 aan tijdens het festival ‘Naar Nationale Parken van Wereldklasse’ in Den Haag. Onder meer door het verbeteren van de toegankelijkheid, internationale marketing en het versterken van de voorzieningen moeten de gebieden aantrekkelijker worden voor binnen- en buitenlandse bezoekers. De winnende natuurgebieden of landschappen moeten uiteindelijk uitgroeien tot internationale iconen vergelijkbaar met sterke merken als tulpen, molens en de stad Amsterdam.
Publiek uit hele wereld
Van Dam: “Wat is ons mooiste, uniekste, meest bijzondere natuurgebied of landschap? Waar kun je onze geschiedenis het best lezen én beleven? Welk park kan de waardering van de natuur in heel Nederland op een hoger plan tillen en publiek uit de hele wereld trekken? Daar wil ik achter komen met een open verkiezing. Elk gebied in Nederland, Nationaal Park of nog niet, kan mee doen.”
Criteria voor verkiezing
Vanaf april kunnen natuurgebieden via een bidbook worden gekandideerd voor de verkiezing. Uit dat bidbook moet blijken dat het gebied bijzonder genoeg is om een groot publiek te trekken en sterk genoeg is om dat aan te kunnen. Binnenkort worden de exacte criteria voor de verkiezing gepubliceerd. De jury onder leiding van professor Van Vollenhoven maakt vervolgens een selectie op basis van de criteria die daarna wordt voorgelegd aan het Nederlandse publiek.
De ervaringen met de nieuwe nationale top-natuurgebieden moeten helpen om ook de andere Nationale Parken aantrekkelijker te maken. De bestaande Nationale Parken in Nederland hebben op dit moment een beperkte bekendheid bij het (inter)nationale publiek. Samen met onder andere de provincies, terreinbeheerders, de bestaande Nationale Parken en ondernemers wil staatssecretaris Van Dam de positie van de Nationale Parken versterken en zo de duurzame instandhouding van de waardevolle gebieden bevorderen.