De organisatie wil zo bewijsmateriaal verzamelen voor een mogelijke rechtszaak tegen de NS. Dit melden verschillende media maandag. ConsumentenClaim eiste eerder dat de NS reizigers een deel van de reiskosten zou terugbetalen, wanneer zij last zouden hebben gehad van overvolle treinen. Volgens hen zou de NS in gebreke zijn gebleven door onvoldoende maatregelen te nemen om materieeltekort te voorkomen. De NS wilde op die eis toen niet ingaan.
daarom vraagt ConsumentenClaim de reizigers nu om de komende 14 dagen foto's te sturen van drukte in de treinen. De organisatie in de media: '"Door middel van aaneengesloten reeksen foto's kan worden aangetoond dat het niet sporadisch druk is in de trein, maar dat het om een structureel probleem gaat.' Het is nog niet duidelijk of dit tot een rechtszaak zal leiden. De NS heeft laten weten met ConsumentenClaim in overleg te willen blijven.
Om iets tegen de overvolle treinen in de spits te willen doen, riep NS-topman Roger van Boxtel studenten op om de spits te mijden. Dinsdagochtend zullen duizenden studenten protesteren tegen deze oproep van de NS.