Kamp: “Privacyvoorwaarden kunnen lang en complex zijn. Steeds meer, vaak kleinere bedrijven, ontwikkelen diensten en producten waarbij rekening moet worden gehouden met privacy van consumenten. Met dit hulpmiddel kunnen bedrijven helder en beknopter aangeven wat ze met gegevens van consumenten willen doen. Het scheelt ze tijd en gedoe. Consumenten kunnen dan makkelijker inzien hoe omgegaan wordt met hun gegevens en zo zelf beter keuzes maken welke diensten en producten ze af willen nemen.”
Met behulp van een vragenlijst kunnen ondernemers hun voorwaarden op papier zetten en vervolgens op hun website plaatsen. De Autoriteit Persoonsgegevens (het voormalige College Bescherming Persoonsgegevens) is betrokken bij de totstandkoming van de tool. De tool is getest door het MKB en wordt beschikbaar gesteld op de site.
Met behulp van de samenwerkende partijen ECP, VNO/NCW, MKB Nederland en Kamer van Koophandel, Ondernemersplein en diverse brancheverenigingen wordt de privacy-tool onder de aandacht van ondernemers gebracht.
Een eerste inventarisatie van de mogelijke verminderde regeldruk laat zien dat het gebruik van de zogeheten privacy-tool een lastenvermindering van enkele miljoenen euro’s voor ondernemers kan betekenen.