Deze spot is niet eerlijk naar de kip en de consument en ook niet naar Albert Heijn en Jumbo die wel zijn omgeschakeld naar een langzamer groeiend ras. Lidl gebruikt plofkip en zorgt met kunstgrepen voor een iets langzamere groei. Wakker Dier is geschokt: "Dit onderstreept de noodzaak van een onafhankelijk gecontroleerd dierenwelzijnskeurmerk voor alle kippen, zodat dit soort gesjoemel niet meer mogelijk is".
Lidl gebruikt nog steeds een plofkipras
Lidl had - net als andere supermarkten - aangegeven om te schakelen naar een langzamer groeiend ras, dat maximaal 50 gram per dag zou groeien. De overstap naar een langzamer groeiend ras is heel belangrijk voor het welzijn van de kip. Nu is duidelijk geworden dat Lidl de `Ross 708' gebruikt. Dit is een snelgroeiend ras met een groeipotentie van ruim 60 gram per dag, net zo snel als een plofkip. De producent beschrijft dit ras als: "the profit champion with more meat and more efficiency".
Lidl geeft aan dat de kip in hun schap toch maximaal maar 50 gram per dag groeit. Dit wordt bereikt doordat Lidl de kippen speciaal voer geeft en enkel de vrouwtjes selecteert, die minder hard groeien dan de mannetjes. Deze vrouwtjes krijgen strobalen, wat meer ruimte in de stal en daglicht.
Helaas geldt dat volgens Wakker Dier niet voor de haantjes uit hetzelfde broedsel. Zij ploffen wel, krijgen geen extra ruimte of daglicht en worden elders verkocht. Wakker Dier zegt: "Zo los je het plofkip-probleem niet op, Lidl! Je moet net als Albert Heijn en Jumbo stoppen met het gebruik van een plofkipras".