Miljoenen telefoongebruikers zijn benadeeld door telecomproviders vanwege het afsluiten van abonnementen in combinatie met een 'gratis' telefoon. In 2014 heeft de Hoge Raad uitgesproken dat abonnementen met een 'gratis toestel' in principe vernietigbaar zijn, omdat de abonnementhouder wel degelijk betaalt voor het toestel.
Telefoon is koop op afbetaling
De toestelwaarde is namelijk verwerkt in de abonnementsprijs, waardoor het voor de consument onduidelijk is wat er betaald dient te worden voor het toestel. De telefoon is een koop op afbetaling, waardoor de regels van de WFT (Wet Financiële Toezicht) van toepassing zijn en de AFM (Autoriteit Financiële markt) toezicht houdt. De telecomsector heeft deze regels jarenlang ontweken en dagelijks kredieten verstrekt zonder dat de abonnementhouders zich daar bewust van waren.
Desondanks leggen de telecomproviders het duidelijke oordeel van de Hoge Raad naast zich neer. Ze bieden nog steeds abonnementen met een gratis toestel aan, zonder de wettelijk verplichte bescherming voor de consumenten.
Minister Dijsselbloem heeft de telecomsector eerder dit jaar uitgenodigd een gedragscode op te stellen, waardoor ze in de toekomst buiten de reikwijdte van de WFT en AFM zouden kunnen vallen.
Stichting ConTel onderneemt nu actie en opent daarom een meldpunt voor gedupeerde abonnementhouders met een 'AfzetAbbo'. ConTel zal namens de deelnemers in gesprek gaan met de telecomproviders en verzoeken om compensatie voor gedupeerden en een transparante markt.