Slaapprobleem door verschillende oorzaken
Slapen geeft niet voor iedereen de gewenste rust. Zes op de tien Nederlanders hebben last van slaapproblemen. Snurken (23%), zweten (19%) en slapeloosheid (18%) zijn de meest voorkomende slaapproblemen. Bijna drie op de tien samenwonenden slapen slechter door de slaapproblemen van de partner. Zes procent van de samenwonende Nederlanders geeft zelfs aan dat ze 's nachts niet meer bij de partner slapen. De helft van Nederland slaapt niet in één keer door. De nachtrust wordt met name onderbroken voor een nachtelijk toiletbezoek. Dit is in de meeste gevallen een vast ritueel geworden. Drie kwart van de Nederlanders ligt weleens wakker. Vooral werk (27%), geldzorgen (16%), de partner (14%), geluidsoverlast van de buren (14%) en zorgen over de kinderen (11%) houden Nederlanders 's nachts wakker.
Snel in slaap vallen niet vanzelfsprekend
Drie op de tien Nederlanders gaan vrijwel iedere dag direct slapen. Nog eens drie op de tien zijn eerst nog met de telefoon in de weer. De favoriete smartphone-activiteiten voor het slapen gaan: Facebook (76%), WhatsApp (63%), e-mail (49%), een spelletje spelen (48%) of het nieuws checken (42%). Andere activiteiten voor het slapen gaan zijn lezen (26%), tv kijken (25%) en praten (14%). Als Nederlanders daadwerkelijk gaan slapen valt 5% direct in slaap. Eén op de vijf doet er langer dan een half uur over om in slaap te vallen. Een op de acht Nederlanders gebruikt weleens slaappillen om in slaap te komen.
Vroeg naar bed en vroeg eruit
Bijna zes op de tien Nederlanders gaan vrijwel elke dag op een vaste tijd naar bed. Een derde gaat ook op dezelfde tijd naar bed als men de volgende dag geen verplichting (bv. werk) heeft. De rest ligt dan gemiddeld een uur later in bed. De favoriete bedtijd is tussen half elf en elf uur (39% van de Nederlanders). Voor vier op de tien gaat de wekker dagelijks vòòr 7u. Nog eens vier op de tien gaan er tussen 7 en 8 uit.
Methodiek en verantwoording
De cijfers uit dit marktonderzoek zijn tot stand gekomen door een grootschalige onderzoek onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij in totaal 1.002 leden het onderzoek volledig hebben ingevuld. Het onderzoek is representatief voor de online populatie.