Dit is dezelfde metro waarmee Koningin Beatrix en Prins Claus het eerste deel van het metronet feestelijk openden.
De laatste rit startte vanochtend bij de Lijnwerkplaats van het GVB in Diemen, waarna de metro op het station Gaasperplas feestelijk werd ontvangen. Rond 12.50 uur nam men voorgoed afscheid van de (rijdende) Zilvermeeuw. De laatste rit trok een hoop belangstellenden.
In totaal hebben er 44 Zilvermeeuwen rondgereden in Amsterdam en dat hebben ze ruim 40 jaar volgehouden. Inmiddels zijn ze op één na allemaal gesloopt en vervangen door de moderne Metropolis, de M5, waarvan binnenkort de laatste op het Amsterdamse metronetwerk wordt geïntroduceerd.
Tijdens het afscheidsfeest werd uitgebreid stilgestaan bij de geschiedenis van deze bijzondere metro. GVB-ers haalden herinneringen op aan de karakteristieke Zilvermeeuw, die zich kenmerkte door het schelle ding-dong geluid bij het sluiten van de deuren.
In 2009 besloot de gemeente Amsterdam om – na een geslaagde proef - alle Zilvermeeuwen tijdens een grote opknapbeurt ook van kunst te voorzien. Diverse kunstenaars namen de achter- en zijwanden van de metro onder handen, wat zelfs internationaal de aandacht trok.
De nu retro metro's werden gemaakt in Duitsland, bij de fabriek van Linke-Hofmann-Busch (LHB) in Salzgitter nabij Braunschweig.