Recordaantal van 1,9 miljoen bezoekers
'Van Gogh lijkt relevanter dan ooit, 125 jaar na zijn dood. Uit de hele wereld kwamen 1,9 miljoen bezoekers naar het museum, waaronder een aanzienlijk percentage uit Nederland. Veel aandacht trok het museum onder meer met de publieksopening van de nieuwe glazen entree en met de goed ontvangen tentoonstelling Munch : Van Gogh', aldus het Van Gogh museum.
‘De aandacht voor Van Gogh en ons museum is overweldigend. Ontelbare mensen uit de hele wereld laten op hele verschillende manieren zien dat Van Gogh nog altijd een enorme bron van inspiratie vormt. Dat dit zich vertaalt in een nog altijd gestaag groeiend aantal bezoekers, is voor mij de kers op de taart. Een mooie afsluiting van een bewogen jaar’, aldus directeur Axel Rüger.
Groeiend aantal bezoekers
In vergelijking met 2014 groeide in 2015 het aantal bezoekers met ruim 18%: van 1,6 naar 1,9 miljoen. Deze stijging is toe te schrijven aan een uitzonderlijke combinatie van factoren: grote wereldwijde aandacht en veel publiciteit voor Vincent van Gogh en het Van Gogh-jaar, de nieuwe entree van het museum, het tentoonstellingsprogramma, de succesvolle online campagne en een sterke groei van het aantal toeristen in Amsterdam. Door de nieuwe entree en daardoor de sterk verbeterde bezoekerslogistiek wordt het museum, eenmaal binnen, niet als druk ervaren.
Publieksopening met 125.000 zonnebloemen
Ter gelegenheid van de opening van het nieuwe glazen entreegebouw werd in september een labyrint gebouwd van zonnebloemen. In twee dagen tijd kwamen meer dan 40.000 mensen naar het labyrint en de nieuwe entree kijken. Op zondag 6 september werd het publiek uitgenodigd om de zonnebloemen te komen plukken. Binnen anderhalf uur was het hele labyrint leeg, waren 125.000 zonnebloemen uitgedeeld en kleurde heel de regio geel. Online fans konden via de social media app Periscope zelf door het labyrint lopen en de zonnebloemen virtueel aanraken.