maandag, 6. juli 2020 - 11:19

Toename telefonische consulten en visites op de huisartsenpost in coronatijd

Huisarts bij auto huisartsenpost
Foto: Archieffoto ter illustratie FBF
Utrecht

Sinds het uitbreken van de coronapandemie worden patiënten van de huisartsenpost (HAP) veel vaker telefonisch geholpen. Vooral bij gezondheidsproblemen die worden geassocieerd met COVID-19 is de toename groot: tijdens de piek in week 11-13 (9 t/m 29 maart) ging het om een verdubbeling van het aantal telefonische consulten ten opzichte van dezelfde periode in 2018. Na week 13 nam ook het aandeel visites toe. Dit blijkt uit onderzoek van het Nivel.

Aandeel consulten op de HAP neemt af, aandeel visites neemt toe

In zijn totaliteit nam het aantal consulten op de HAP af tijdens de coronapandemie, terwijl dit voor de met COVID-19-geassocieerde gezondheidsproblemen juist toenam. Ook werden er vanaf week 13 steeds vaker visites afgelegd aan patiënten met gezondheidsproblemen geassocieerd met COVID-19. De toename van telefonische consulten en visites kan het gevolg zijn van het mijden van direct contact op de HAP sinds de start van de coronapandemie.

 

Lees alles over:
Categorie:
Provincie: