Bertien Dumas, manager Zorginkoop van Menzis: “Waar we eerder per behandeling afspraken maakten over de bekostiging ervan, hebben we dit nu voor alle behandelingen samen gedaan. Daarvoor hebben we gekeken naar het aantal patiënten van Arts en Zorg. Voor iedere patiënt is er een bedrag beschikbaar, waarvan de huisartsen zelf bepalen hoe zij dit invullen.”
Grotere vrijheid, meer vernieuwing
“Deze manier van financieren stelt de vraag van de patiënt centraal, en niet de behandeling of de behandeltijd”, licht Arts en Zorg-directeur Amon van den Borg toe. “Voor de artsen betekent dit minder administratieve lasten én een grotere vrijheid. Zo heeft de ene patiënt meer tijd van hen nodig dan de andere. En kan een goed gesprek, met eventueel uitgebreid onderzoek, ervoor zorgen dat iemand niet hoeft te worden doorverwezen naar het ziekenhuis. Daarop kan de arts nu beter sturen.” Bovendien is er binnen de nieuwe all-in-afspraken ruimte voor vernieuwing. Artsen kunnen bijvoorbeeld kiezen voor de inzet van e-health-toepassingen.
‘Shared savings’
Het levert ook besparingen op, want behandelingen in het ziekenhuis zijn duurder dan bij de huisarts. Van de besparingen gaat een deel terug naar Arts en Zorg, die dit kan inzetten voor innovatie in de eigen gezondheidscentra. De zogenoemde shared savings. Dumas: “Dit stimuleert artsen om zo veel mogelijk zorg zelf te bieden, maar ook om op tijd door te verwijzen. Als onderdeel van de afspraak onderzoeken we continu de kwaliteit van de zorg. Daalt die kwaliteit, dan daalt ook de beloning.”
Zorg dicht bij huis
Voor patiënten is het prettig om veel zorg dicht bij huis te krijgen; bij de huisarts. Deze haalt ook steeds vaker specialisten naar de praktijk. Zowel voor kennisoverdracht als voor consulten. En dat is extra winst voor de patiënt, want de consulten gaan niet ten koste van het eigen risico. Uiteindelijk moeten de afspraken tussen Menzis en Arts en Zorg de zorgkosten en dus de hoogte van de zorgpremie beperken.