'Zorgverzekeraars lijken daarnaast ook te reageren op de politieke en maatschappelijke druk om geen verschil te maken tussen verzekerden. Ondanks deze beperkingen blijft er nog steeds ruimte over voor verzekeraars om zich te onderscheiden. Dit kan op het aanbod van zorg, maar ook op service naar verzekerden. Zorgverzekeraars lijken deze ruimte niet volledig te gebruiken waardoor er weinig echte variatie in zorgverzekeringspolissen is', aldus de ACM.
Geen nieuwe zorgverzekeraars, weinig overstappers
Nieuwe partijen kunnen de huidige zorgverzekeraars alerter maken. Sinds 2006 zijn er geen nieuwe zorgverzekeraars bijgekomen. Dit kan veroorzaakt worden door hoge toetredingsbarrières. Daarnaast is bijna 70% van de verzekerden nog nooit overgestapt. Een mogelijke reden dat consumenten niet overstappen vormen de vele polissen, waarbij het onderscheid niet altijd even makkelijk te achterhalen is.
Onderzoek ACM en NZa
Dan is het lastig voor consumenten om de beste keuze te maken, en op die manier de concurrentie tussen zorgverzekeraars te stimuleren. ACM gaat onderzoeken welke toetredingsdrempels geslecht kunnen worden en zoekt naar mogelijkheden om het aanbod van zorgverzekeraars duidelijker te maken.