Blootstelling aan tabaksproducten vergroot de kans dat jongeren beginnen met roken of blijven roken. KWF wil mensen meer bewust maken dat we in Nederland nog heel normaal omgaan met sigaretten terwijl we het hebben over een product dat meer dan de helft van de rokers doodt. Daarom start KWF vandaag met de campagne 'Eigenlijk best gek hè?' met cabaretier Roué Verveer in de hoofdrol.
Volgens het KWF raken iedere dag 100 kinderen verslaafd aan roken. Meer dan de helft van de rokers overlijdt vroegtijdig aan de gevolgen van roken. Tachtig procent van de huidige rokers is begonnen voor zijn achttiende. De kans om te beginnen met roken is voor jongeren tweemaal zo groot als zij geconfronteerd worden met de zichtbaarheid van sigaretten.
Deze campagne bouwt voort op de Rookvrije Generatie. Een beweging die KWF Kankerbestrijding eerder dit jaar samen met de Hartstichting en het Longfonds is gestart om het mogelijk te maken kinderen vrij van tabaksrook en de verleiding om te gaan roken, op te laten groeien.