dinsdag, 3. juni 2025 - 08:47 Update: 03-06-2025 08:49

Ruim een vijfde van de bedrijven past zich aan op buitenlandse spanningen

Containerschip
Foto: Archief EHF/ foto ter illustratie
Den Haag

Bijna 22 procent van de bedrijven heeft de bedrijfsstrategie aangepast, of is dat van plan, als reactie op spanningen, verstoringen of beleidswijzigingen op de buitenlandse markten. Bedrijven in de industrie en de vervoer en opslag zijn hier het vaakst mee bezig. In de meeste gevallen gaat het om het aanpassen van de import- of exportmarkt. Dit meldt het CBS op basis van de conjunctuurenquête die in maart 2025 is gehouden onder bedrijven in de industrie, auto- en detailhandel, en dienstverlening vanaf 5 werkzame personen.

Spanningen, verstoringen of beleidswijzigingen op buitenlandse markten kunnen de Nederlandse economie raken. In maart 2025 gaf 13 procent van de bedrijven dat ze hun bedrijfsstrategie hier inmiddels op hebben aangepast. Nog eens ruim 8 procent is dat van plan. De meeste bedrijven (47 procent) waren er niet mee bezig en zijn het ook niet van plan. Bijna een derde van de bedrijven heeft alleen binnenlandse activiteiten.

Bedrijven in de industrie (33 procent) en de vervoer en opslag (30 procent) gaven het vaakst aan hun bedrijfsstrategie aangepast te hebben of dat van plan te zijn vanwege ontwikkelingen in hun buitenlandse markten. Binnen de industrie zijn bedrijven in de transportmiddelenindustrie (46 procent), de elektrotechnische en machine-industrie (45 procent) en de metaalindustrie (36 procent) hier het vaakst mee bezig.

Ook in de zakelijke dienstverlening en de overige dienstverlening zijn bedrijven relatief veel bezig met hun strategie vanwege de ontwikkelingen op buitenlandse markten. Hierbij gaat het vooral om bedrijven in de research, architecten en ingenieursbureaus, het reclamewezen en design, en de reparatie van consumentenartikelen.