De coronacrisis heeft grote impact gehad op de auto- en motorbranche. Naast het wereldwijde chiptekort (ontstaan door de grote vraag naar laptops in 2020) speelden er tijdelijke sluitingen van fabrieken. Dat had gevolgen voor auto-importeurs en voor de verkoop van nieuwe auto’s. Ook mochten dealers geen klanten ontvangen in hun showroom, alleen buiten. De vraag werd tijdelijk ook minder, behalve voor occasions en motorfietsen. Alle deelbranches lieten vorig jaar groeicijfers zien, ook ten opzichte van het jaar voor corona, 2019.
Grootste omzetgroei in handel in en reparatie van personenauto’s
De deelbranche handel in en reparatie van personenauto’s zag de omzet in 2022 vergeleken met een jaar eerder met 20,8 procent toenemen. Ten opzichte van 2019 was de omzetstijging 36,7 procent. Bedrijven in de deelbranche hadden in de tweede helft van vorig jaar minder last van het chiptekort en er werden meer elektrische auto’s verkocht, die zijn over het algemeen duurder. Bij elektrische auto’s valt op dat er de laatste tijd steeds meer Chinese merken op de Europese markt komen. Ook prijsstijgingen leidden in deze deelbranche tot hogere omzetten. In het vierde kwartaal nam de omzet ten opzichte van een jaar eerder met 27,9 procent toe.