Terwijl normaal gesproken het derde kwartaal juist het sterkste kwartaal in de luchtvaart is, komt het kwartaalverlies voor KLM uit op €234 miljoen, een verslechtering van €745 miljoen vergeleken met een jaar eerder. Het verlies over de eerste 9 maanden ten opzichte van vorig jaar is 1,7 miljard euro.
Even leek het erop dat er sprake was van een voorzichtig herstel, omdat er in juli en augustus een toename was van het aantal boekingen op KLM’s Europese netwerk. Helaas moest KLM vanwege de recent aangepaste reisadviezen in veel landen in september al afzien van verdere opschaling van haar Europese netwerk voor het winterseizoen. Hierdoor loopt KLM nog meer omzet mis.
Reeds veel is gedaan om de omvang van KLM aan te passen aan de huidige situatie met veel minder vluchten. Eind van het jaar heeft KLM Groep helaas al afscheid genomen van zo’n 5.000 collega’s (-15%). Gezien de recente ontwikkelingen van de tweede golf en sombere vooruitzichten moet rekening gehouden worden met verdere neerwaartse aanpassingen in de organisatie.
“Deze cijfers maken wederom duidelijk hoe slecht het nog steeds gaat in de luchtvaart; voor KLM komt het kwartaalverlies uit op €234 miljoen, een verslechtering van €745 miljoen ten opzichte van vorig jaar', aldus Pieter Elbers - CEO & President KLM. 'Zonder de NOW-regeling zou het verlies in het derde kwartaal zelfs ruim boven de €500 miljoen uitkomen. Om het bedrijf en zoveel mogelijk werkgelegenheid te behouden, zijn de leningen en de garanties vanuit de Nederlandse staat van cruciaal belang. Deze slechte resultaten doen niets af aan de niet aflatende inzet van KLM-collega’s die zich in deze moeilijke werkomstandigheden inzetten voor onze klanten. Ik heb daar grote waardering en respect voor.'