Vandaag reageert FNV Luchtvaart in Trouw op de slechte werkomstandigheden van het cabinepersoneel. De vakbond denkt dat Ryanair mogelijk handelt in strijd met het Nederlands arbeidsrecht.
Ryanair is van mening dat het Ierse arbeidsrecht van toepassing is op haar werknemers in Eindhoven. Werkzaamheden voor of na een vlucht worden niet betaald, net als vertragingen of standby-diensten thuis. Cabinemedewerkers in Eindhoven moeten vaak rondkomen van netto minder dan 1.000,- euro per maand. De FNV verwacht dat de redenering van Ryanair voor de rechter geen stand zal houden. In België wordt hierover al een rechtszaak gevoerd.
Ryanair’s business model
Het business model van Ryanair is gericht op zo laag mogelijke arbeidskosten en zoveel mogelijk verdienen op het personeel. Wie als cabinemedewerker bij Ryanair aan de slag wil, moet eerst een opleiding volgen van Ryanair. De kosten - tussen de 3600 en 4200 euro - zijn voor eigen rekening, net als de aanschaf van het uniform. Het merendeel van het cabinepersoneel van Ryanair in Eindhoven (totaal 75 mensen) wordt ingehuurd via een Iers uitzendbureau dat exclusief voor Ryanair werkt. Bij ziekte wordt niet doorbetaald. Alleen voor een kleine groep medewerkers met een vast contract betaalt Ryanair een ziektekostenvergoeding. Maar hier zijn strenge eisen aan verbonden.
Oneerlijke concurrentie
De Europese commissie kwam twee weken geleden met een voorstel om oneerlijke concurrentie van luchtvaartmaatschappijen als Emirates en Qatar Airways die staatssubsidies ontvangen, tegen te gaan. Asmae Hajjari, bestuurder FNV Luchtvaart: ‘Wat Ryanair doet, is oneerlijke concurrentie door de regels te omzeilen. Ryanair dat vanaf Schiphol alleen naar Dublin vliegt, heeft plannen om op Schiphol te gaan uitbreiden. We moeten dit soort arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden niet accepteren op luchthaven Eindhoven en ook niet op Schiphol. We vinden dat hier een rol is weggelegd voor het nieuwe kabinet.’