Sterke stijging verkopen via internet
De internetverkopen zijn opnieuw veel harder gegroeid dan de omzet van fysieke winkels. De totale online omzet nam met 14,3 procent toe ten opzichte van het jaar ervoor. In deze periode groeide de online omzet van de pure webwinkels met 17,8 procent het sterkst. Bij winkels waar de verkoop via internet een nevenactiviteit is, de zogeheten multi-channelers, steeg de online omzet met 9,4 procent.
Tweede kwartaal op rij lagere omzet non-foodwinkels
De non-foodwinkels hadden in het derde kwartaal opnieuw te maken met een lagere omzet. In het tweede kwartaal was er na zes kwartalen van stijgende omzetten voor het eerst een daling (-0,4 procent). Vooral de winkels die hevig concurreren met webwinkels hebben het zwaar te verduren. Zo dalen de omzetten van schoenwinkels al sinds het derde kwartaal van 2014. Ook in het derde kwartaal van dit jaar werd 15,6 procent minder omgezet dan dezelfde periode een jaar eerder. De omzetdaling van winkels in consumentenelektronica bedroeg 6,2 procent in het derde kwartaal.
Door deze ontwikkelingen is het aantal fysieke winkels in deze branches drastisch teruggelopen. Kon de consument in 2012 nog bijna 3400 schoenenwinkels binnenwandelen, op 1 januari 2016 waren er nog 2760 over (-18,7 procent). Het aantal winkels in consumentenelektronica daalde in dezelfde periode met 8,5 procent naar 3655.
Niet alle deelbranches hadden te kampen met omzetdalingen. Vooral de woon- en de doe-het-zelfbranche profiteerden van een verder aantrekkende woningmarkt.