We kopen wel
De populariteit van het sinterklaasfeest neemt niet af. Het aantal mensen dat überhaupt iets aan Sinterklaas doet is nagenoeg gelijk aan vorig jaar en het aantal mensen dat aangeeft cadeautjes te kopen is zelfs iets gestegen. Goed nieuws voor winkeliers, die toch rekenen op een boost rond deze periode. Dat de totale inkomsten waarschijnlijk toch iets zullen dalen (ongeveer 2%) heeft te maken met het feit dat er gemiddeld per persoon iets minder cadeautjes worden gekocht. Blijkbaar is de onzekerheid in Nederland nog zeker niet verdwenen en blijft men voorzichtig met betrekking tot extra uitgaven.
Mobiel toegankelijker
Iets vaker dan vorig jaar geeft men aan dat er mobiel gekocht zal worden, namelijk 13,5% in 2016 ten opzichte van 11,5% in 2015. Opvallender is misschien wel de vraag aan de rest van Nederland waarom men niet via de smartphone koopt. Veel minder vaak is het antwoord hierop dat het scherm te klein is of dat websites op de mobiel niet goed werken. Veel vaker heeft het tegenwoordig te maken met het feit dat men het product wil zien en voelen, iets dat meer een ‘probleem’ is van online winkelen in het algemeen. Vorig jaar was er geen stijging te zien met betrekking tot de verkoop via de telefoon, dus de toenemende investeringen van winkels in dit verkoopkanaal lijken gerechtvaardigd.
Piet
Een duidelijke trend is zichtbaar met betrekking tot de discussie rondom (Zwarte) Piet: men wordt onverschilliger. Hoewel de voorkeur zeker nog uitgaat naar een zwarte variant, zie je dat de voorkeur minder sterk is dan vorig jaar en ook dat deze voorkeur minder sterk is naarmate men jonger is en jongere kinderen heeft.