Wat is er aan de hand?
Een hypotheekadvies wordt voor een kwaliteitscontrole naar een interne kwaliteitsdesk gezonden. Deze aanvullende kwaliteitscontrole vindt plaats na het ondertekenen van het adviesrapport door de klant. Het door de klant ondertekende adviesrapport is de basis om de hypotheekofferte en het passeren hiervan volgens het reguliere proces en de geldende regels af te ronden.
Het kan voorkomen dat het eerste gegeven hypotheekadvies dat door de klant is getekend voor gezien en akkoord, niet helemaal compleet is of dat de motivatie van afwijkende klantkeuzes niet goed is vastgelegd. In dat geval moet de adviseur het advies verbeteren, met de klant delen en dit verbeterde advies wederom door de klant laten tekenen.
Vastgesteld is dat negen adviseurs de handtekening van de klant onder het oorspronkelijke advies hebben gekopieerd op het verbeterde advies. Dit is in strijd met de interne regels van de bank.
ABN AMRO betreurt ten zeerste dat dit is gebeurd en biedt excuses aan aan haar klanten. In de gevallen waarin sprake is van een gekopieerde handtekening neemt de bank contact op met de klant om alsnog zeker te stellen dat het herstelde adviesdocument met hem is gedeeld en besproken.
Het uitgebreidere onderzoek dat nu loopt, gaat terug tot 2013 toen deze procedure is ingevoerd. In totaal worden ruim negenduizend dossiers gecontroleerd.