Het betaallandschap is in het eerste half jaar van 2016 niet veel veranderd ten opzichte van vorig jaar. Net als in het eerste half jaar van 2015, betalen Nederlanders hun online aankopen het vaakst met iDEAL. Het aandeel van iDEAL blijft stabiel op 56%. Dit blijkt uit cijfers van de eCommerce Payment Monitor, het onderzoek naar betaalmethoden in Nederland dat wordt uitgevoerd door GfK, in samenwerking met iDEAL en Thuiswinkel.org. Dit schrijft Thuiswinkel.org op de website.
Het aantal online aankopen dat met iDEAL werd betaald groeide in de eerste helft van 2016 met 21 procent ten opzichte van de eerste helft in 2015. Hiermee ligt de groei van iDEAL in lijn met de ontwikkeling van de totale online markt (+21%). Voor de meeste overige betaalmiddelen geldt dat hun aandeel binnen de totale online markt stabiel blijft. Wel maken steeds minder Nederlanders gebruik van de traditionele acceptgiro. Het belang van deze betaalwijze neemt af en beslaat nog slechts een aandeel van 3%.
Nieuwe achteraf-betaalmethoden winnen langzaam terrein
Waar de acceptgiro aan de ene kant marktaandeel verliest, winnen de relatief nieuwe achteraf-betaalmethoden, zoals AfterPay en Klarna, terrein, vooral in specifieke branches zoals kleding en schoenen & lifestyle. In het eerste half jaar van 2016 wordt 3% van alle online aankopen (2,2 miljoen aankopen) met AfterPay betaald. Hoewel het aandeel van deze methode nog relatief gering is, laat ze een bovengemiddelde groei zien. Waar het aantal online aankopen op totaalniveau met 21% toeneemt, stijgt het aantal online aankopen dat is betaald via AfterPay met 60%.
iDEAL versterkt haar positie binnen mobiel betalen
De groei van online aankopen via de smartphone zet zich in het eerste half jaar van 2016 door. Waar in de eerste helft van 2015 3,77 miljoen aankopen via de smartphone werden gedaan, zijn dat er in de eerste helft van 2016 6,25 miljoen (+66%). 8% van alle online aankopen gaat hiermee nu via de smartphone.
Vrouwen en mannen betalen vaak met verschillende online-betaalmethoden
Het aantal vrouwen en mannen dat via iDeal betaalt was in het afgelopen kwartaal nagenoeg gelijk. PayPal en creditcard kennen relatief veel mannelijke gebruikers. 64% van alle online kopers die met PayPal hebben betaald in het afgelopen kwartaal is man. Voor creditcardgebruikers ligt dit percentage op 63%.
Afterpay en Klarna zijn de twee bekendste leveranciers van systemen om achteraf te betalen. Achteraf-betaalmethode AfterPay trekt relatief meer vrouwen. Zo is 61% van de AfterPay gebruikers een vrouw. Maar ook de traditionele betaalwijzen kennen meer vrouwelijke dan mannelijke gebruikers. Respectievelijk 58% en 57% van de gebruikers van overschrijvingen en machtigingen zijn vrouwen.
Het aantal online aankopen steeg in het afgelopen halfjaar met 21 procent. Het aantal online aankopen dat betaald werd met AfterPay met 60 procent. Vooral in specifieke branches zoals kleding, schoenen en lifestyle werd met AfterPay betaald.