De stichting Consumentenclaim wil via de rechter afdwingen dat te veel betaalde kosten voor het toestel worden teruggegeven. De dagvaardingen vielen gisteren op de mat bij de Nederlandse hoofdkantoren van de mobiele providers.
'Gratis' toestel
Consumentenclaim op de website: 'Jarenlang hebben telefoonproviders ons abonnementen verkocht met een all-in-prijs waarbij een 'gratis' of goedkoop toestel werd verstrekt. In werkelijkheid kwam er een lening tot stand waarover rente en kosten werden berekend. Door de extra kosten betaalden klanten soms bijna het dubbele voor een toestel. Ook als het toestel inmiddels was afbetaald, bleven telefoonproviders kosten inhouden voor rente en aflossing. Zonder dat klanten het wisten betaalden zij hierdoor te veel voor hun abonnement.'
Compensatie
ConsumentenClaim schijft dat de Hoge Raad nu heeft bepaald dat telefoonproviders consumenten met een all-in abonnement moeten compenseren. Het zou per abonnement al snel om vele honderden euro's gaan.