Tjeerd Jegen, CEO HEMA: 'HEMA is het boekjaar 2016 goed van start gegaan. We zijn verheugd over de stijging van de omzet en het genormaliseerde EBITDA in het eerste kwartaal van 2016. Wederom hebben we in belangrijke productcategorieën marktaandeel gewonnen en we hebben meer klanten in onze winkels mogen verwelkomen. In al onze markten behalve België blijft HEMA sterk presteren. De betere resultaten hebben geleid tot een verdere vermindering van het netto verlies. We liggen op koers met onze langetermijnstrategie om de operatie in de Benelux te revitaliseren, onze internationale expansie te versnellen en e-commerce te versterken. Onze focus blijft op het verder verbeteren van de operationele processen en de financiële resultaten.'
De brutomarge is mede verbeterd dankzij de hogere kledingomzet en lagere afprijzingen. Ook heeft HEMA het kostenniveau verder verlaagd wat in combinatie met een hogere omzet heeft geleid tot een verbetering van de bruto winst en het netto resultaat. Daarnaast heeft HEMA voortgang geboekt om de productbeschikbaarheid in de winkels te verbeteren en de voorraden verder te verlagen.