De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide in april met 7,5 procent. De webwinkels zetten bijna 21 procent meer om dan in dezelfde periode een jaar eerder. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet.
Omzet detailhandel gelijk gebleven
De detailhandel heeft in april 2016 evenveel omgezet als een jaar eerder waarbij de verkopen 0,1 procent lager waren en de prijzen gelijk bleven. De omzet is negatief beïnvloed doordat Pasen dit jaar in maart viel.
Daarentegen had de samenstelling van koopdagen een positief effect op de omzet. April had in 2016 een vrijdag en zaterdag meer en een woensdag en donderdag minder dan in 2015. Na correctie hiervoor komt de omzet lager uit dan een jaar eerder.
Iets hogere omzet foodbranche
Winkels in voedings- en genotmiddelen hebben 0,5 procent meer omgezet dan het jaar ervoor. De verkopen waren 0,5 procent lager, terwijl de prijzen van de dagelijkse boodschappen 1 procent hoger lagen. Zowel de supermarkten als de speciaalzaken realiseerden een hogere omzet.
Het paaseffect is in de foodsector goed terug te zien. In maart zorgde Pasen voor een sterke omzetgroei (7,6 procent), maar in april groeide de omzet nauwelijks ondanks een gunstige samenstelling van de koopdagen.
Minder omzet winkels in non-food
Winkels in non-foodartikelen boekten 0,8 procent minder omzet dan een jaar eerder. Er gingen 1,6 procent minder spullen over de toonbank, terwijl de prijzen 0,8 procent hoger lagen dan een jaar eerder.
Binnen de non-foodsector realiseerden de winkels voor woninginrichting en de doe-het-zelfzaken opnieuw een flinke omzetstijging. Ook de drogisterijen zetten meer om dan in april 2015. Daarentegen behaalden winkels in huishoudelijke artikelen, kledingwinkels en winkels in consumentenelektronica minder omzet dan vorig jaar.