Aandeel Midden- en Oost-Europese vrachtwagens groeit gestaag
In 2014 passeerde 182 miljoen ton aan goederen de Nederlandse grens over de weg. Sinds 2010 schommelt dit totaal rond de 180 miljoen ton. In die vijf jaar groeide de vracht die door Midden- en Oost-Europese vrachtwagens werd vervoerd van 20 tot 28 miljoen ton. Hun aandeel nam toe, terwijl het aandeel van Nederlandse en andere Europese wagens kleiner werd.
Tot de MOE-landen worden gerekend Polen, Hongarije, Tsjechië, Slowakije, Slovenië, Estland, Letland, Litouwen, Roemenië en Bulgarije. Van alles wat deze landen in 2014 over de weg van en naar Nederland vervoerden, nam Polen meer dan de helft voor zijn rekening (56 procent).
Veel vaker dan vrachtwagens uit andere Europese landen vervoerden de wagens uit het midden en oosten van Europa vracht vanuit Nederland naar een derde land. Ongeveer een derde van de vracht (36 procent) ging naar het land waar de trucks vandaan kwamen. Bulgaarse, Litouwse en Roemeense trucks vervoerden vanuit Nederland zelfs minder dan 20 procent naar het eigen land. Bij vrachtwagens uit de overige Europese landen was dat bijna 83 procent.
Duitsland populairste bestemming
Zowel de Nederlandse als de buitenlandse vrachtauto’s rijden vanuit Nederland in de meeste gevallen naar Duitsland. Het aandeel van de Nederlandse vrachtauto’s op dit traject liep terug, van 70 procent in 2006 naar 63 procent in 2014. Het aandeel van Poolse truckers in het vervoer naar Duitsland groeide juist, van ruim 1 procent in 2006 tot 7 procent in 2014. Dat is een toename van 2,3 miljoen ton.