Waar de consument in oktober 2012 nog 1,554 euro voor een liter diesel betaalde, bespaart deze vandaag ruim 35 cent met een prijs van 1,198 euro per liter. Zo berekende consumentencollectief UnitedConsumers.
Oorzaak lage dieselprijs
De lage dieselprijs is onder meer gevolg van de overproductie op de oliemarkt. De OPEC (Organisatie van Olie Exporterende Landen) heeft hier grote invloed op. Voorheen zou de OPEC de olieproductie terugschroeven als de olieprijs daalt. Maar om hun eigen marktpositie te verdedigen gebeurt dat nu niet.
Voordeel voor de consument
Het overschot op de oliemarkt resulteert in voordeel voor de consument. “In oktober 2012 betaalde de consument zo’n 70 euro voor een volle tank. Vandaag kan de tank worden gevuld voor 55 euro. Daarmee bespaart de consument dus 15 euro aan de pomp”, aldus Paul van Selms van het consumentencollectief UnitedConsumers. Op basis van de GLA is de verwachting van UnitedConsumers dat de brandstofprijzen van morgen verder dalen met minstens 0,5 eurocent.
Opbouw brandstofprijs
De brandstofprijs wordt niet alleen bepaald door de prijs van ruwe olie, die momenteel erg laag is. “Nederland heeft de grootste belastingdruk ter wereld op brandstof. Ongeveer de helft van de prijs bestaat uit accijns, wettelijke heffing en BTW. Het overige deel van de literprijs is afhankelijk van de productieomvang, dollarkoers, wereldpolitiek en vraag en aanbod”, zegt van Selms. Ondanks deze hoge belastingdruk ziet de Nederlandse markt nu ook een duidelijke daling van de brandstofprijzen.
UnitedConsumers berekent iedere dag de Gemiddelde Landelijke Adviesprijs (GLA) door het gemiddelde te nemen van de landelijke adviesprijzen van de vijf grootste oliemaatschappijen BP, Esso, Shell, Texaco en Total.