'Ondanks dat de meeste (middelbare) scholen een actief beleid voeren om (online) pesten te voorkomen, handelen scholen vaak reactief wanneer het gaat over een specifieke vorm van online pesten, namelijk: online seksueel misbruik. Schoolbesturen en docenten zijn handelingsverlegen of voelen zich niet bekwaam genoeg om over dit onderwerp te praten', aldus Nathalie Dominique Gaal-Franse van het Fonds Slachtofferhulp. 'Dit terwijl de reactie vanuit de directe omgeving van een kind of jongere (waaronder de mentor, docent of conrector) vaak heel belangrijk is voor het verdere herstel na een traumatische gebeurtenis. Victim blaming ligt al snel op de loer en is – naast de gebeurtenis zelf – de grootste veroorzaker van (trauma)klachten op de korte en lange termijn.'
Gaal-Franse: 'We moeten het open gesprek over online seksueel misbruik voeren op een laagdrempelige, taboedoorbrekende manier die bovenal aansluit bij de belevingswereld van kinderen en jongeren. Het is essentieel dat scholen actief beleid voeren op dit thema, zodat leerlingen weten dat het thuis, op school en bij de hulpverlening, veilig is om te vertellen en docenten weten hoe zij kunnen handelen en online seksueel misbruik kunnen stoppen.'