Het onderzoek ‘ICT-gebruik van huishoudens en personen’ wordt jaarlijks door het CBS gehouden in de maanden april tot juli. In 2020 hebben ongeveer 6,5 duizend mensen van 12 jaar of ouder deelgenomen aan het onderzoek. Met de beschikbare gegevens kan het effect van de eerste maatregelen als gevolg van de coronapandemie op de online aankopen niet worden vastgesteld.
Vooral kleding, schoenen en accessoires online aangeschaft
Nederlanders van 12 jaar of ouder kochten het vaakst kleding, sportkleding, schoenen of accessoires zoals tassen en sieraden (48 procent). 35 procent bestelde maaltijden bij een restaurant, fastfoodketen of cateraar. Ongeveer 20 procent kocht meubels, woonaccessoires en tuinartikelen, sportartikelen, computers, tablets, mobiele telefoon, cosmetica en gedrukte boeken.
Van de onderzochte personen heeft 20 procent één of meer van de goederen via internet gekocht van een particulier persoon, bijvoorbeeld via Marktplaats.
Films en series van alle online diensten het vaakst gekocht
Van de online producten of diensten werden films of series via een streamingdienst of als download het vaakst gekocht (42 procent). Rond de 30 procent kocht muziek via streamingsdienst of download, een abonnement voor internet of mobiele telefoon of kaartjes voor de bioscoop, concert of cultureel evenement.