'Dit blijkt uit onderzoek van de Noorse Consumentenbond', zo meldt de Consumentenbond dinsdag. De Noorse Consumentenbond Forbrukerrådet constateerde nog meer problemen. De pop kan vragen beantwoorden en daarom wordt alles wat kinderen tegen de pop zeggen, doorgestuurd naar het bedrijf ‘Nuance Communications’, dat gespecialiseerd is in spraakherkenning. Maar dit bedrijf zegt in zijn algemene voorwaarden de informatie te mogen delen met derde partijen, voor allerlei doelen.
Ook zitten in het speelgoed voorgeprogrammeerde zinnen die commerciële producten aanbevelen. Cayla praat bijvoorbeeld graag over Disney films; de app-maker heeft een commerciële band met Disney.
Intertoys en Bart Smit
De Noren deden onderzoek naar de gebruiks- en privacyvoorwaarden en de digitale veiligheid van Hello Barbie, My Friend Cayla en i-Que Intelligent Robot. Van deze 3 wordt alleen Cayla in Nederland verkocht, door Intertoys en Bart Smit. De pop is niet meer op voorraad, maar consumenten kunnen volgens de website de pop nog wel bestellen, met korting.
Toezichthouders geïnformeerd
De Consumentenbond heeft Blokker Holding (de eigenaar van Bart Smit en Intertoys) gevraagd om de pop uit het assortiment te halen en daarnaast geld terug te geven aan consumenten die vanwege de afluisterproblemen de pop willen terugbrengen naar de winkel. Daarnaast heeft de Consumentenbond de Autoriteit Consument & Markt, de Autoriteit Persoonsgegevens en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit geïnformeerd over de tekortkomingen van My Friend Cayla.