De ANWB die dagelijks de doorstroming op de wegen monitort, concludeert dat het effect van thuiswerken en buiten de spits reizen nauwelijks meer zichtbaar is.
Niet alleen tijdens de spitsuren maar ook overdag stonden er dit jaar veel meer files.
De filezwaarte tijdens de ochtendspits groeide met 10 procent en in de avondspits met 18 procent. Overdag nam het aantal files afgelopen jaar toe met 23 procent.
Uit de cijfers blijkt ook dat het aanbod files per dag sterk verschilt. Zo blijven de dinsdag en donderdag verreweg de drukste dagen met woon-werkverkeer terwijl het verkeersaanbod op vrijdagochtend nog verder is afgenomen. Daar staat tegenover dat het aantal files op vrijdag overdag het afgelopen jaar fors is gegroeid.
In de meeste provincies nam de verkeersdrukte het afgelopen jaar toe in vergelijking met 2022. In de drukste provincies Zuid-Holland en Noord-Brabant groeide de filezwaarte respectievelijk met 18 en 22 procent. In Noord-Holland zelfs met 28 procent. De verkeersintensiteit op het wegennet is dagelijks zo hoog dat iedere beperking of afsluiting direct gevolgen heeft voor de doorstroming. Zo zorgden het afgelopen jaar de noodzakelijke werkzaamheden op de A29 in de Heinenoordtunnel en op de Haringvlietbrug (N57) voor veel files en extra oponthoud op de omleidingsroutes.
De weersomstandigheden hebben het afgelopen jaar het verkeer ook diverse keren flink gehinderd. In januari en maart zorgden sneeuw en ijzel vooral in het midden en zuiden van het land voor forse verkeershinder. Voor zware regen- en onweersbuien waarschuwde het KNMI dit jaar 5 keer met code oranje. De zomerstorm Poly leidde woensdagmorgen 5 juli tot code rood en trof vooral het westen van het land en het gebied rond het IJsselmeer. De drukste spits van het jaar was op 6 april, de donderdagmiddag voor Pasen, op die regenachtige dag stond er 1491 kilometer file.