Geen eenduidige oorzaak
Sinds 2016 moeten verkochte banden voor auto's en vrachtwagens volgens een Europese richtlijn voldoen aan aangescherpte normen voor geluid. Deze richtlijn stimuleert producenten om stillere, zuinigere en veiligere banden te maken. De verwachting was dat deze stille banden voor een geluidreductie van 1 tot 2 decibel zouden zorgen. Dit is verwerkt in de regelgeving als een toe te passen correctie. Op basis hiervan voert Rijkswaterstaat in haar rekenmodellen een aftrek (correctie) door. De afgelopen jaren is er echter nog geen geluidsafname zichtbaar. Dit blijkt ook weer uit de Geluidmonitor 2020. Hiervoor is geen eenduidige oorzaak aan te wijzen. Het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu heeft daarom verschillende verklaringen op een rij gezet. Allereerst zijn auto’s het laatste decennium gemiddeld zwaarder geworden (en produceren daardoor meestal ook meer geluid). Ook hebben autobanden tegenwoordig vaker een groter formaat, waardoor de geluidemissie hoger mag zijn. Tot slot kan veroudering van asfalt een rol spelen. Ouder asfalt geeft meer geluid.
Geluidmonitor 2020
De weg- en spoorbeheerder, Rijkswaterstaat en ProRail, berekenen sinds 2013 elk jaar hoeveel geluid het verkeer op de weg en het spoor maakt. Het RIVM toetst met metingen de resultaten van de berekeningen. Dit is verplicht voor de Wet milieubeheer. De Geluidmonitor 2020 vergelijkt de gemeten en berekende geluidniveaus op rijks- en spoorwegen in het jaar 2019.