Dit jaar presenteerde het studententeam de auto op een andere manier dan normaal, maar dat maakte het niet minder bijzonder. Het team is trots op het eindresultaat.
Green Team Twente is een team van achttien enthousiaste studenten van de Universiteit Twente en Saxion Hogeschool die samen werken aan de bouw van een zo efficiënt en duurzaam mogelijke waterstofauto. Als huidig wereldkampioen laten ze zien dat de Nederlandse studenten aan de top staan op het gebied van ontwikkeling en toepassing van groene energie. Ook dit jaar weer bouwden ze één van de zuinigste auto’s ter wereld.
3D
Het doel aan het begin van het jaar was om de auto nog betrouwbaarder te maken dan vorig jaar, de auto beter te begrijpen, de componenten in de auto beter bereikbaar te maken en om daarnaast de efficiëntie te behouden en waar mogelijk zelfs te verbeteren.
Er is gekozen om de vorm van vorig jaar te behouden. Deze vorm is twee jaar geleden ontworpen en is nog steeds optimaal. Om de vervorming van de auto tegen te gaan, wat voorheen opspeelde wanneer iemand in de auto ging zitten, zijn er twee balken geplaatst die door de gehele structuur over de bodem lopen. Door het gebruik van de balken konden een aantal schotten uit de vorige structuur verwijderd worden. Hierdoor zijn alle componenten die in de auto worden geplaatst een stuk makkelijker bereikbaar. Daardoor is alles overzichtelijker en wordt het maken van kleine aanpassingen veel eenvoudiger. Een groot aantal van de kleinere componenten in de auto is 3D-geprint waardoor het gewicht van de auto daalt wat resulteert in een efficiëntere auto.
WATERSTOFSYSTEEM
Naast dat de componenten in de auto een nieuwe indeling kregen, is dit ook gedaan met het waterstofsysteem. Deze is opnieuw ingedeeld, zodat het overzichtelijker wordt en minder ruimte inneemt. Het hart van de auto, namelijk de elektrische componenten, is ook grondig aangepakt. Een groot deel van de ontwerpen is dit jaar herzien om zo alle onderdelen zo optimaal mogelijk met elkaar te laten samenwerken en communiceren.
COCKPIT
In de cockpit zijn de veranderingen duidelijk zichtbaar; waarvan de opvallendste het scherm. Dit scherm wordt tijdens de race gebruikt om de real-time driving strategy naar de bestuurder te communiceren. Dit is een verbetering gezien nu tijdens de race de strategie live veranderd kan worden doormiddel van een database die vooraf is opgesteld. Ook opvallend is het nieuwe design van het stuur, dit is opnieuw ontworpen zodat de vorm goed in de handen valt. Daarbij is de indeling van het stuur vereenvoudigd zodat de bestuurder zijn/haar ogen makkelijker op de weg kan houden.
De aandrijving van de wielen gebeurt in de Aurora 3 op een nieuwe manier. Eerder werd dit gedaan door vier elektromotoren maar nu door één hub motor. De hub motor is in samenwerking met een van de partners van Green Team op maat gemaakt voor de Aurora 3, dus zal zo optimaal lopen.