BOVAG en RAI Vereniging wijten deze daling, die fors hoger is dan in de rest van Europa, aan de onzekerheid in de markt, onder meer als gevolg van de invoering van de WLTP en de bijbehorende forse stijging van de BPM. BOVAG en RAI Vereniging hameren al langere tijd op spoedige aanpassing van de BPM-tabel, omdat de nieuwe emissietest WLTP ervoor zorgt dat er voor identieke auto’s nu fors meer aanschafbelasting moet worden afgedragen dan vóór 1 september 2018. Dat is in tegenspraak met de toezegging van de vorige staatssecretaris van Financiën Wiebes, die een ‘budgetneutrale’ invoering beloofde. BOVAG en RAI Vereniging willen dan ook zo spoedig mogelijk concrete actie van de huidige bewindsman Menno Snel, die echter besluiteloos lijkt.
De meest geregistreerde merken in mei 2019 waren:
-Volkswagen met 4.060 exemplaren en 11,0 procent marktaandeel
-Opel (3.131 / 8,5 procent)
-Peugeot (2.447 / 6,6 procent)
-Toyota (2.443 / 6,6 procent)
-KIA (2.370 / 6,4 procent)
De meest geregistreerde modellen in mei 2019 waren:
-Volkswagen Polo met 1.237 exemplaren en 3,4 procent marktaandeel
-Opel Karl (1.001 / 2,7 procent)
-KIA Niro (977 / 2,7 procent)
-Ford Focus (910 / 2,5 procent)
-KIA Picanto (843 / 2,3 procent)