In Nederland waren er in 2014 en 2015 in totaal 107 ongevallen met voorrangsvoertuigen. Bij 47 ongevallen waren ambulances betrokken, bij 41 ongevallen politievoertuigen en bij 19 ongevallen brandweervoertuigen. Van de nieuwe technologie – die bestuurders op hoorbare en zichtbare wijze via de instrumentencluster waarschuwt – wordt verwacht dat ze in de nabije toekomst bestuurders zelfs de veiligste manier kan aangeven om opzij te gaan.
Proefproject met ‘connected cars’
Deze week zal Ford zijn Emergency Vehicle Warning-technologie demonstreren tijdens UK Autodrive Event. Dit is een proefproject met ‘connected cars’ dat de overheid in de UK voor £20 miljoen sponsort. ondersteund door 16 technologie- en automotive bedrijven, lokale autoriteiten en academische instellingen.
“De brandweer van West Midlands belooft om bij ernstige incidenten binnen vijf minuten ter plaatse te zijn. Deze technologie, waarmee voertuigen beter onderling kunnen communiceren, stelt ons in staat om mensen nog sneller te helpen wanneer het echt nodig is”, zegt Peter Allington, Road Casualty Reduction Team bij de brandweer van het Engelse West Midlands.
Meer waarschuwingen
Ford is eveneens een systeem aan het testen dat bestuurders kan waarschuwen over potentiële ongevallen wanneer ze een kruispunt naderen. Met Intersection Collision Warning verzendt de auto zijn locatie naar andere voertuigen in de buurt die dan, als ze met hetzelfde systeem zijn uitgerust, het risico op een botsing berekenen. Bij een hoog risico worden beide bestuurders gewaarschuwd om af te remmen of te stoppen. Het systeem kan bijvoorbeeld bestuurders waarschuwen wanneer een auto die uit een andere richting komt door rood rijdt.
Tijdens het proefproject heeft Ford systemen gedemonstreerd die een waarschuwing geven wanneer voorliggende auto’s, die bijvoorbeeld niet zichtbaar zijn door een bocht in weg, plots hard remmen. Daarnaast heeft Ford een technologie ontwikkeld die aantoont hoe auto’s kunnen synchroniseren met verkeerslichten om “de groene golf” te volgen, wat de reistijden in stedelijke gebieden aanzienlijk verkort. Momenteel lopen er proefprojecten voor alle vier de technologieën in Coventry en Milton Keynes tot eind 2018, wanneer UK Autodrive op zijn einde loopt.