Eén lastig te vinden waypoint en in totaal drie lekke banden kostten de kopman van Petronas Team De Rooy Iveco de overwinning. “Het doel was sowieso een podiumplaats. Dat is gelukt. We hebben één slechte dag gehad en dat is niemand kwalijk te nemen. Ik heb vrede met de derde plaats.”
Eén navigatiefoutje, daardoor verkeerd gereden en gaan dwalen en in een poging tijd goed te maken met misschien net iets te veel risico twee banden lek gereden. Dat is in een notendop het verhaal van de tiende etappe, die aan de finish van de Dakar Rally in Buenos Aires cruciaal bleek te zijn voor Gerard de Rooy. In de etappe van Chilecito naar San Juan verloor De Rooy 24 minuten en daarmee de aansluiting met de Russen op één en twee.
Twee dagen eerder, in de achtste etappe, had De Rooy ook al een lekke band gehad. Die kostte hem de leiding in het klassement, maar de achterstand van twee minuten was nog geen reden tot zorg. Was de negende etappe doorgegaan - de koninginnenrit van de Dakar in de duinen van Belèn - dan was het mogelijk heel anders afgelopen. “Dat die etappe niet doorging, is heel spijtig”, vindt De Rooy. “Daar had het moeten gebeuren. Je weet natuurlijk nooit of dat was gelukt, maar door de afgelasting van twee volledige etappes, en veel andere etappes die moesten worden ingekort, bleven er maar ongeveer 2200 wedstrijdkilometers over. Dat is niet veel.”
Iedereen maakt fouten en laat wel ergens tijd liggen. Dat is onderdeel van het spel, weet De Rooy. “Bij Kamaz maken ze ook foutjes. Alleen hadden ze de tijd om die goed te maken en konden ze profiteren van mijn off-day. Dat hebben ze goed gedaan. Het half uur dat ik verloor op dag 3, door een probleem met het bandenaflaatsysteem, kon ik goedmaken. De 24 minuten van die ene slechte dag niet. Daar was te weinig tijd voor en dat is jammer. In dat opzicht valt een derde plaats tegen, want ik weet dat er meer in had gezeten. De laatste twee dagen heb ik op safe gereden om de derde plaats veilig te stellen. Of ik dan op 20 minuten derde word of zoals nu op 41 minuten, maakt dan ook niet meer uit.”
De navigatie was deze Dakar een doorslaggevende factor. De Rooy vindt dat een goede zaak. “Het mag moeilijk zijn. Prima zelfs. Ik vond het wel leuk dat het per dag zo schommelde doordat iedereen foutjes maakte. Maar het was op sommige punten te moeilijk, doordat niet duidelijk was wat ze bedoelden.”
Dat hij drie keer lek reed, is volgens De Rooy gewoon domme pech. “Vorig jaar had Kamaz zes lekke banden en ik één. Nu heb ik er drie. Soms heb je geluk, soms heb je pech. Waar ik blij mee ben, is dat de techniek ons niet in de steek heeft gelaten en dat we als team perfect hebben gefunctioneerd. Geen van de vier Iveco’s heeft problemen gehad. Dat is een heel belangrijk punt.”
Team De Rooy komt volgend jaar met een geheel nieuwe Iveco aan de start. Het is de bedoeling de nieuwe truck in maart gereed te hebben om ermee te gaan testen. “Als het goed is en het bevalt, gaan we er de Silk Way Rally mee rijden in de zomer.”