De fabrikant van elektrische auto's startte direct een eigen onderzoek. Uit deze resultaten zou blijken dat de bestuurder ruim 155 kilometer per uur zou hebben gereden toen het slachtoffer in Baarn verongelukte. ''De bestuurder maakte dus geen gebruik van de autopilot-functie'', aldus Tesla tegenover persbureau AP.
Tesla-auto's staan continu met de fabrikant in verbinding. Zo kan de fabrikant data verzamelen en zo nodig op afstand een software update uitvoeren.
De politie zegt tegenover de NOS dat de crash onafhankelijk wordt onderzocht. Deze resultaten zijn nog niet bekend.
De brandweer riep ten tijde van de hulpverlening de hulp in van Tesla om het stoffelijke overschot uit het voertuig te halen. De hulpdienst was bevreesd, vanwege de gevaarlijke hoge accu-spanning van het elektrische voertuig, om geëlektrocuteerd te worden.
In de VS verongelukte in mei van dit jaar een bestuurder van een Tesla. Uit onderzoek bleek dat het slachtoffer wel op de automatische piloot had gereden. Camera's en de software, die het voertuig autonoom moet laten rijden, herkende niet het verschil tussen een witte vrachtwagen en de wegstreep.