De Atyla uit Spanje en de Kapitan Borchardt uit Polen komen deze zomer voor het eerst naar Amsterdam en ook de ARC Gloria uit Colombia is terug van weggeweest. En we zijn er nog niet zegt Jeannette Blijdorp, verantwoordelijk voor de onderhandelingen met de Tall Ships: “We proberen een zo speciaal en divers mogelijke line-up te verzorgen”.
Primeurs
De Atyla uit Spanje is voor het eerst bij SAIL in Amsterdam. Dit familieschip werd vanaf 1980 gebouwd waarbij de scheepsbouwers persoonlijk de bomen uitzochten en omzaagden, om het schip zo traditioneel mogelijk vorm te geven. Ondanks de herkomst van het schip en de familie, is de voertaal aan boord Engels.
Zo probeert het team een zo internationaal mogelijke bezetting te creëren. Ook de Kapitan Borchardt is een primeur voor SAIL in Amsterdam. Dit schip werd in 1917 gebouwd als Nederlands vrachtschip. Nadat het 42 meter lange schip werd verbouwd tot trainingsschip van de zeevaartschool van Stockholm vaart het sinds 2011 onder de Poolse vlag.
Colombiaanse trots
Na jaren van afwezigheid zal de ARC Gloria weer acte de présence geven tijdens SAIL Amsterdam 2015. Met haar enorme vlag, haar enthousiaste bemanningsleden en de prachtige presentatie wanneer ze een haven binnenvaart, staat de ARC Gloria hoog op de verlanglijst van SAIL-evenementen wereldwijd. “Als de mannen binnenvaren, trots hun volkslied zingen en dat terwijl ze hoog op de ra’s staan, geeft dat gegarandeerd kippenvel”, aldus Jeannette Blijdorp.
Marineschepen
Ook zijn weer veel buitenlandse marine opleidingsschepen van de partij. Bijvoorbeeld de Iskra uit Polen en de Gladan uit Zweden maken hun opwachting tijdens SAIL. Maar ook de Koninklijke Marine is goed vertegenwoordigd met Zr. Ms. De Ruyter, Zr. Ms. Zeeland en de onderzeeër Zr. Ms. Bruinvis. Allemaal toegankelijk voor het publiek in augustus.