Aanleiding zijn metingen rondom de luchthaven vorig jaar waarbij verhoogde concentraties zijn gemeten. Wetenschappelijk onderzoek heeft niet eerder aangetoond dat er gevaren zijn, maar om daar meer helderheid over te krijgen is aanvullend onderzoek nodig.
Op meerdere luchthavens in de wereld zijn in afgelopen jaren metingen gedaan en concentraties ultrafijn stof aangetroffen. Er zijn echter geen gezondheidskundige studies bekend die mogelijke effecten voor de volksgezondheid beschrijven. Omdat ultrafijn stof uitgestoten door vliegtuigmotoren zeer specifiek is, is het lastig vergelijken met stoffen waarvan wel vaststaat dat ze schadelijk kunnen zijn voor mensen.
Eerder had de staatssecretaris al aangegeven aan de Tweede Kamer dat er meer onderzoek nodig is. Het RIVM gaat nu de bestaande kennis over ultrafijn stof inventariseren en specifiek onderzoek uitvoeren naar de concentraties rondom Schiphol. Voor de zomer worden de eerste resultaten gepresenteerd. Op basis daarvan wordt dan gekeken of deze voldoende inzicht geven of dat er meer onderzoek nodig is, aldus de minister.