‘De hoogste Europese rechter, het Hof van Justitie van de Europese Unie, heeft een uitspraak gedaan waaruit kan worden geconcludeerd dat Nationale-Nederlanden (NN) zijn klanten jarenlang niet goed heeft geïnformeerd’, aldus de Consumentenbond.
De uitspraak, waar Nationale-Nederlanden zelf om had gevraagd, brengt extra compensatie voor alle ruim 500.000 gedupeerde klanten van NN, en miljoenen gedupeerde klanten van andere verzekeraars een stuk dichterbij. Dat stellen de Consumentenbond en Wakkerpolis.
'Het Europese Hof heeft met zijn uitspraak een belangrijke juridische verdedigingslinie van verzekeraars geslecht", stelt Bart Combée, directeur Consumentenbond.
'Het Hof oordeelt dat NN zich bij de verkoop van beleggingsverzekeringen ook aan algemene ongeschreven fatsoens- en rechtsbeginselen had behoren te houden en dat de Nederlandse rechters en het Kifid met de toepassing daarvan in de procedures mogen doorgaan. NN wilde juist dat het Europese Hof zou oordelen dat verzekeraars zich alleen aan minder strenge Europese minimumnormen hadden hoeven te houden', aldus Combée.