De eerste stalling die zal worden gebouwd biedt plaats aan 7000 fietsen en moet ondergronds komen aan de zuidzijde van Amsterdam Centraal. De stalling komt bij het Prins Hendrik plantsoen onder het zogenaamde 'Open Havenfront'. De werkzaamheden vinden plaats tussen 2017 en 2021.
Toegankelijk en bereikbaar
In het toekomstige ontwerp komt er veel aandacht voor een goede toegankelijkheid en bereikbaarheid van de fietsenstalling. Zo onderzoekt de gemeente de mogelijkheid om vanuit de stalling direct het ondergrondse metrostation in te kunnen lopen.
21.500 plekken in 2030
De fietsenstalling maakt onderdeel uit van de gezamenlijke plannen van de Nederlandse Spoorwegen (NS), ProRail, Stadsregio Amsterdam (SRA) en de gemeente om de bereikbaarheid van het gebied te verbeteren door het realiseren van 17.500 fietsparkeerplekken in 2020 op en rond het station. Dit loopt op tot 21.500 plekken in 2030.
Naast de ondergrondse fietsenstalling bij het Prins Hendrik plantsoen, zijn er ook plannen voor een stalling in het stationsgebouw aan de IJ-zijde met 1.300 plekken. De bouw hiervan, door Prorail, start naar verwachting nog dit jaar. Verder is de intentie om twee drijvende stallingen voor in totaal 4000 plekken in het IJ te maken.
Op de plek van de huidige stalling aan de zuidwestzijde komt een nieuwe ruime stalling met 4.200 plekken. De plekken komen in de plaats van de huidige 10.000 plekken die vrijwel allemaal tijdelijk zijn ingericht.