De top drie van onderwerpen is – zoals voorgaande jaren – jeugdzorg, onderwijs en omgang. Het aantal klachten in deze top 3 is flink gestegen. De (hulp)vragen, signalen en klachten die de Kinderombudsman kreeg over jeugdzorg verdubbelde van 452 in 2013 naar 1064 in 2014. De onderwerpen van deze contacten zijn heel divers. Het gaat vaak om vragen of klachten over de uithuisplaatsing of ondertoezichtstelling van kinderen. Zo krijgen de medewerkers van de Kinderombudsman geregeld klachten van ouders die het niet eens zijn met de werkwijze van een gezinsvoogd. Ook kinderen trekken bij de Kinderombudsman aan de bel als zij ontevreden zijn over het contact met hun gezinsvoogd.
vrijdag, 1. mei 2015 - 10:42
Aantal meldingen bij de Kinderombudsman neemt toe
Foto: Archief EHF
Den Haag
De Kinderombudsman is in 2014 2.867 keer benaderd met vragen, hulpverzoeken, signalen en klachten. Dit is een stijging van ruim 30 procent ten opzichte van het vorige jaar. De meeste mensen namen – net als voorgaande jaren – contact op over jeugdzorg, onderwijs en omgang na scheiding. Meestal nemen ouders contact op met de Kinderombudsman, maar ook steeds meer kinderen weten de Kinderombudsman te vinden. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Kinderombudsman, dat vandaag is gepubliceerd.
Provincie:
Tag(s):