KFC krijgt de prijs omdat zij op haar websitepagina “Don’t worry, Eat Happy” kakelt dat je je ‘geen zorgen hoeft te maken’, omdat zij zorgen voor ‘goede kwaliteit kip’. Maar volgens Wakker Dier gebruikt KFC gewoon plofkip en daar maken veel consumenten zich juist wel zorgen over. KFC kreeg dan ook verreweg de meeste stemmen van de zes genomineerden. Nummer twee en drie in de verkiezing zijn de varkensconcepten Duroc d’Olives en Friberne – beide te koop bij (Keur)slagers. Beide hebben aangegeven het gewraakte promotiemateriaal aan te passen.
Dierenleed vaak verdoezeld
Wakker Dier organiseert deze verkiezing, omdat de écht diervriendelijkere producten weinig kans maken door de vele Liegebeesten in het schap. Mooie plaatjes en leuzen misleiden de consument tot het aankopen van schone schijn, ten koste van diervriendelijkere producten.
Toch dan maar een Hotdog! Zie dan voor u 'lekkernij' besteld dit filmpje over spuitvlees in onze consumptie: