Meer besteed aan kleding en woninginrichting
Consumenten hebben in september vooral meer besteed aan duurzame goederen. Hun uitgaven hieraan waren 6,3 procent hoger dan een jaar eerder. Vooral aan kleding en de inrichting van een woning, meubels en dergelijke, gaven ze meer uit. Vorige week meldde CBS al dat de omzet van kledingwinkels in september fors is gegroeid. Ook de winkels in woninginrichtingsartikelen realiseerden een aanzienlijke omzetgroei.
Aan overige goederen, waaronder gas, hebben consumenten 3,2 procent meer besteed. De uitgaven aan voedings-en genotmiddelen lagen 1 procent hoger.
Ten slotte hebben consumenten 1,2 procent meer besteed aan diensten, zoals woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, en verzekeringen. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.
Omstandigheden voor consumptie in november minder gunstig dan in september
Volgens de CBS Consumptieradar zijn de omstandigheden voor de consumptie door Nederlandse huishoudens in oktober en november per saldo minder gunstig dan in september. Consumenten waren wat negatiever over de toekomstige werkloosheid en hun eigen financiële positie in de komende 12 maanden. De consumptieradar laat aan de hand van zes indicatoren zien of de omstandigheden voor de Nederlandse consumptie gunstiger of minder gunstig zijn geworden.
De condities voor de consumptie waren in november wel iets beter dan in oktober. Dat komt vooral doordat de toename van de koerswaarde van Nederlandse aandelen op jaarbasis een stuk groter was dan een maand eerder.