'Afgelopen weekend werd de Jutphasebrug letterlijk terug op zijn plek geschoven en de hulpbrug, die bijna anderhalf jaar dienst deed, verwijderd. Het werk verliep volgens planning', aldus Rijkswaterstaat.
1,4 miljoen kilo teruggeschoven
Vrijdagavond om 21.00 uur werd de brug afgesloten. In de eerste nacht is de tijdelijke hulpbrug verwijderd en op een ponton afgevoerd. Zaterdag zijn ook de delen van de hulpbrug die aan het land vastzaten, zoals stalen dwarsliggers en betonnen platen, met behulp van kranen verwijderd.
In de nacht van zaterdag op zondag is de gerenoveerde 1,4 miljoen kilo zware boogbrug op de oude plek teruggeschoven. Dit gebeurde op een speciaal gemaakte schuifbaan. Daarna is de brug aangesloten op de Taludweg en de Europalaan. Maandagochtend vroeg kon het verkeer weer over de brug.
Opknapbeurt met weinig hinder
Rijkswaterstaat heeft de Jutphasebrug (1936) over het Amsterdam-Rijnkanaal sinds mei 2014 een flinke opknapbeurt gegeven. De stalen constructie is versterkt, brugdek en pijlers zijn gerepareerd en de brug is opnieuw geverfd. De brug ligt nu 45 cm hoger dan voor de renovatie, zodat in de toekomst grotere schepen van het kanaal gebruik kunnen maken.
Om dit allemaal met weinig verkeershinder te kunnen doen, is de Jutphasebrug in mei 2014 bijna 16 meter opzij geschoven en buiten gebruik gesteld en lag er sindsdien een tijdelijke hulpbrug voor alle verkeer. Ná dit weekend zijn er alleen nog opruimwerkzaamheden naast en onder de brug en worden de bouwketen en het werkterrein opgeruimd.
Acht bruggen
De renovatie van de Jutphasebrug maakt deel uit van het project KARGO (Kunstwerken Amsterdam-Rijnkanaal Groot Onderhoud): groot onderhoud aan acht stalen bruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal, het Lekkanaal en het Buiten-IJ. Met het afronden van de werkzaamheden aan de Jutphasebrug is het project KARGO gereed.