Tijdens de controle op het baanvak tussen Asten en Geldrop zette de politie vier motorrijders en twee onopvallende politieauto’s in, die op aanwijzing van spotters bellende vrachtwagenchauffeurs meenamen naar een parkeerplaats en hen daar aanspraken en bekeurden.
De spotters observeerden vanaf hoger gelegen locaties aan of langs de snelweg in het bijzonder het gedrag van de passerende chauffeurs, omdat dit vaak vanuit een surveillanceauto of vanaf een politiemotor moeilijk te zien is. Dat de extra aandacht voor dit fenomeen niet voor niets was bleek uit het resultaat.
Direct betalen
Twaalf van de zeventien bekeurde vrachtwagenchauffeurs kwamen niet uit Nederland. Waar Nederlandse chauffeurs de bekeuring thuis gestuurd krijgen, moesten zij de boete direct betalen. Dit kost echter veel tijd omdat veel chauffeurs het boetebedrag niet contant op zak hebben.
Dans ontsprongen
Omdat de capaciteit aan surveillanten beperkt was, ontsprongen nog ruim vijtig chauffeurs de dans. Spotters zagen weliswaar dat zij in de cabine bezig waren met handelingen die hen afleidden van het verkeer, maar ze konden niet worden staande gehouden omdat alle motorsurveillanten al bezig waren. Van vijf chauffeurs werd bijvoorbeeld gezien dat ze achter het stuur een wegenkaart of vrachtbrief zaten te bekijken. Gezien de bevindingen tijdens deze tweede controle zal de politie vaker van dit soort gerichte controles blijven houden.
Afleiding
Handelingen zoals bellen en kaartlezen achter het stuur leiden de aandacht van bestuurders af van wat er om hen heen in het verkeer gebeurt. Omdat daardoor gevaar voor andere weggebruikers kan ontstaan is dit strafbaar gesteld. Om de veiligheid van het verkeer te vergroten treedt de politie daar streng tegen op. De boete voor niet handsfree bellen is € 230,00, een eenvoudige carkitt of een oorsetje is waarschijnlijk aanzienlijk goedkoper.
ONderweg ben ik OFFline
Eind september startte de overheid de campagne ONderweg ben ik OFFline. Deze campagne vraagt de aandacht voor de gevaren van social media tijdens het autorijden. Kijk voor informatie en weetjes op de speciale website: http://www.onderwegbenikoffline.nl/