Ze hebben vaak weinig werkervaring, weten niet welke vaardigheden werkgevers belangrijk vinden en stellen daarom nog te vaak een klassiek, eenvoudig CV op. Met een nieuwe aanpak worden jongeren actiever en rechtstreeks in contact gebracht met werkgevers. Minister Asscher heeft dat vandaag bekendgemaakt.
Het kabinet, UWV en gemeenten starten met een nieuwe aanpak: samen met werkgevers proberen ze 23 duizend jongeren binnen twee jaar vanuit een uitkering aan de slag te krijgen. Bedrijven zoals McDonald’s, Rabobank, Kruidvat, Albert Heijn, Kijkshop, Hilton en de Hema doen al mee. Komen vacatures beschikbaar, dan zorgen ze samen voor een goede werving, selectie en voorbereiding van jongeren. Tot nu toe bood UWV alleen digitale dienstverlening aan jongeren met een WW-uitkering. Ook gemeenten hebben nog relatief weinig ervaring met het maken van afspraken met werkgevers over vacatures. Minister Asscher heeft hiervoor veertien miljoen gereserveerd voor de komende twee jaar.
Veel jongeren weten nog niet hoe ze moeten zoeken naar werk en hoe zichzelf te presenteren in een CV, op sociale media als LinkedIn en in een sollicitatiegesprek. Dat blijkt ook uit onderzoek van de Inspectie van SZW naar jongeren met een uitkering. Zij kunnen niet uit de voeten met alleen digitale dienstverlening en groepsgewijze sollicitatietrainingen. Deze jongeren hebben sneller en persoonlijke hulp nodig.
Gemeenten gaan ook jongeren zonder startkwalificatie - jongeren die geen diploma hebben op niveau havo, vwo, mbo-niveau 2 of hoger - actief bemiddelen naar werk. Veel van deze jongeren zijn niet op hun plek in een voornamelijk schoolse omgeving of kunnen door een beperking geen startkwalificatie halen. Voor hen is een passende baan of een combinatie van werken met leren een beter alternatief.