De nieuwe Audi A4 verenigt een elegant design met innovatieve bedieningsopties, een lichtgewicht constructie en nieuwe, efficiënte aandrijfconcepten. Ook op het gebied van infotainment en assistentiesystemen neemt de nieuwe A4 een voorsprong. De Audi A4 Limousine en A4 Avant staan vanaf medio november bij de dealers.
De nieuwe generatie Audi A4 Limousine en A4 Avant vormt een opvallende mix van technologie en esthetiek. Bovenal ligt de prioriteit op het terugdringen van CO2-emissies, met de nadruk op het beperken van rijweerstand. Een goed voorbeeld is de aerodynamica.
De A4 Limousine noteert op dit gebied met een Cd-waarde van 0,23 het meest gunstige cijfer in zijn klasse. De lage CO2-waarden zijn al evenzeer indrukwekkend, met bijvoorbeeld 95 gram CO2 per kilometer voor de Audi A4 Limousine 2.0 TDI ultra met 110 kW/150 pk (Avant: 99 g/km) en 109 g/km voor de A4 Limousine 2.0 TFSI ultra met 140 kW/190 pk (Avant: 114 g/km). Een nieuwe generatie viercilinder TFSI-motoren met nieuw ontwikkelde verbrandingsmethoden vormt nu de norm in brandstofverbruik, emissies en prestaties voor viercilinder benzinemotoren.
Benzine, diesel, aardgas en e-gas
Al met al telt het motorenaanbod van de A4 Limousine in eerste instantie drie TFSI benzinemotoren (1.4 TFSI met 110 kW/150 pk en twee 2.0 TFSI’s met 140 kW/190 pk of 185 kW/252 pk) en drie diesels (twee 2.0 TDI’s met 110 kW/150 pk of 140 kW/190 pk en een 3.0 TDI met 200 kW/272 pk).
Het motorenpallet waarmee de A4 Avant start, wijkt iets af. De basis benzinemotor is direct de 2.0 TFSI met 140 kW/190 pk. In een later stadium zullen meerdere motoren beschikbaar komen, waaronder de 1.4 TFSI 110kW/150 pk met 6-bak voor de Audi A4 Limousine en een g-tron-uitvoering voor de Avant die op aardgas of het duurzaam geproduceerde Audi e-gas kan rijden.
7-traps automaat
Een groot aantal motoren wordt standaard gekoppeld aan Audi’s 7-traps S tronic-transmissie met dubbele koppeling. Diverse motoren zijn, al dan niet standaard, ook met de quattro permanente vierwielaandrijving te combineren. Wielafhankelijke koppelsturing versterkt de tractie van de voor- en vierwielaandrijving. De meest krachtige TDI-versie krijgt begin 2016 optioneel bovendien een sportdifferentieel op de achteras.